top of page

קלינאות תקשורת

 

מהי בעצם קלינאות תקשורת? 

תחום קלינאות התקשורת עוסק בטיפול בהפרעות בתקשורת. תחום זה הוא תחום רחב שלו קשר הדוק לתחומי השפה, הדיבור והשמיעה. תפקידה של קלינאית התקשורת הוא לזהות ולאבחן במדויק את קשייו של הילד בתחום התקשורת, ובהמשך לטפל, לשפר ולפתח את יכולת התקשורת של הילד המטופל.

 

תחומי טיפול מרכזיים בקלינאות תקשורת:  

 

שפה

תחום השפה הוא תחום רחב והשימוש בשפה כולל מערכת מוסכמת של סימנים וסמלים, המשמשת לצורך תקשורת אנושית יומיומית. השפה הינה למעשה אמצעי תקשורת הדורש אינטליגנציה גבוהה והוא תחום ייחודי לבני האנוש, המשמש אותם כדי לבטא צרכים, רגשות, רעיונות ורצונות באופן מובן ושוטף.

הפרעות בתחום השפה כוללות הפרעות בתחום הסמנטי (משמעות הנאמר) הפרגמטי (דיבור המתאים להקשר ולנסיבות), קשיי הבנה והבעה, והפרעות בתחום הפונולוגיה, מורפולוגיה ותחביר (העוסקים בבניית משפטים באופן תקין והגיוני).

 

דיבור

הפקת דיבור נורמטיבי ומובן דורשת למידה תנועתית של מערכת השרירים והנשימה להפקת צלילים וקולות. דיבור דורש גם יכולת מוטורית של אברי ההגייה לשם הפקת צלילים וקולות דיבור.

 

תקשורת

תקשורת מוגדרת לרוב כאינטראקציה הדדית בין אנשים, שבה מועברים ומפוענחים מסרים באופן הדדי.

תקשורת לא-מילולית תקינה אצל ילד רק היא תנאי מקדים הכרחי להתפתחות שפה. תקשורת תקינה וטובה מאפשרת לילד רך להביע את רצונותיו וצרכיו הבסיסיים, ובהמשך התפתחותו והתבגרותו להביע צרכים ודחפים בוגרים ומופשטים יותר ויותר. תקשורת טובה מאפשרת לילד לפענח את צרכיו ורצונותיו של האחר באופן מדויק ומתואם.

 

שמיעה

שמיעה היא ערוץ בעל חשיבות עצומה לצורך רכישת שפה ודיבור. ליקויי שמיעה מקשים ואף מונעים מהילד לזהות ולהבחין בצלילים שונים. לקויות שמיעה יכולות לנבוע מחבלה, זיהום, חשיפה לרעש חריג בעוצמתו ושלל גורמים אחרים.

 

מתי לפנות לקלינאית תקשורת? 

מצבים נפוצים בהם יש צורך באבחון וסיוע של קלינאית תקשורת הם:

  • אם הילד מדבר באופן משובש שאינו מובן לסובבים אותו.

  • אם יש עצירה ברמת השליטה של הילד בשפה, ורמה זו אינה מתפתחת.

  • אם קיים פער חריג בין שפתו של הילד ליכולת השפתית של בני גילו. 

  • כאשר מורגש תסכול מצד הילד על שאינו מצליח להביע את עצמו.   

  • כשיש שיבושי הגייה שאינם נורמטיביים לגיל הילד. לפי סולם התפתחות נורמלי ותקין:

       עד גיל 3 שנים הילד מבטא היטב את הצלילים: ב,פ,מ,נ,ד,ת.

       עד גיל 4 הילד מבטא היטב את הצלילים: ר,ל,ק,ג,ו,ח.

       עד גיל 6 שנים הילד מבטא היטב את הצלילים:  ש,ס,ז,צ

  • בעיות במהירות וקצב הדיבור, כגון: גמגום, דיבור איטי מאוד וכד'.

  • הפרעות בדיבור וצרידות כרונית שאינה חולפת.

  • הפרעות תקשורת ובהן: הימנעות מיצירת קשר עין, דיבור מונוטוני או ניתוק מהסביבה.

 

 

לחץ כאן כדי להכיר את צוות קלינאיות התקשורת במרכז ניצנית. 

 

כתבו אלינו דוא"ל, כדי להתייעץ ולקבל פרטים נוספים, לגבי טיפול אצל קלינאית תקשורת בניצנית.

.

 

bottom of page