מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי נועד לאתר ולסווג לקויות למידה שונות אצל ילדים המתמודדים עם קשיים לימודיים. אבחון זה בודק ומדרג את כישורי הלמידה של הילד, כדי להבין במדויק מהן הסיבות לקשיים הלימודיים שהילד מתמודד עמם. האבחון הדידקטי בוחן לעומק את כישורי הלמידה הבסיסיים, כגון כתיבה, קריאה, הבנת הנקרא והבעה בכתב ובעל פה. בנוסף, האבחון  כולל גם מבחנים של תפקודים קוגניטיביים ובהם זיכרון, מערכות השפה, חשבון, תפיסה שמיעתית וחזותית, מבחני זיכרון, קשב וריכוז ותפקודים נוספים. המאבחן בודק לעומק את אסטרטגיות הלמידה בהן הילד נוקט לביצוע מטלות, ובוחן את אופן ההתארגנות שלו ואת יעילותו בפתרון בעיות. מטרת המאבחן היא לעמוד על מנגנוני החשיבה הבסיסיים של הילד שאמורים לשרת אותו בתהליך הלימוד בבית-ספר, ולאתר כשלים במנגנונים אלו. משך האבחון הדידקטי הוא כ-5 שעות.

 

האם הילד שלי זקוק לאבחון דידקטי?
אם נמצא כי לילדך יש פער משמעותי בין ההישגים הלימודיים לבין מנת המשכל שלו,  או אם

קיים פער בין הרמה הלימודית של הילד לבין הרמת הביצוע הנורמטיבית הממוצעת של בני

גילו - אזי מומלץ לבצע אבחון דידקטי. האבחון נועד לחקור ולהבין את שורש הבעייה ולנסות

להביא לפתרונה. עיתוי נפוץ של אבחון שכזה הוא בשנת הלימוד הראשונה, בכיתה א', כאשר מתברר כי הילד אינו מצליח להתמודד בהצלחה עם המטלות הנדרשות בקריאה וכתיבה, ואינו מפתח את הכישורים הבסיסיים הנדרשים בכיתה. במקרים נפוצים אחרים, מתגלים בגיל מתקדם יותר שגיאות כתיב רבות או התנהלות איטית באופן חריג בלימוד בבית או בכיתה, הדורשים אבחון דידקטי.

 

האבחון הסתיים. מה קורה אחר כך?

לאחר האבחון, מגובשת תכנית סיוע אישית לילד. ההמלצות שניתנות בעקבות אבחון דידקטי נחשבות מדויקות ויוצרות תמונה מפורטת ובהירה להורים ולאנשי הצוות החינוכי על מצבו המדויק של הילד. מסקנות האבחון מפרטות את ההקלות שעל הילד לקבל במהלך הלימוד בשיעורים, בשיעור הבית ובמבחנים, והאבחון מוכר ומחייב למתן הקלות במבחנים בכל רמה, על ידי משרד החינוך.

לעתים עולה הצורך בהתייעצות עם אנשי טיפול נוספים, לצורך אבחון נוסף. פעמים רבות יש צורך גם בשיעורים פרטיים בהוראה מתקנת. ההוראה המתקנת היא בעלת תפקיד משמעותי בתמיכה בילד בעל לקויות למידה. הוראה זו מותאמת על ידי מורה מוסמך שקיבל הכשרה מיוחדת לכך, בתחומי הקריאה, הכתיבה, האנגלית או החשבון. המורה "תופר" את הלימוד למידותיו של הילד, בהתאם להנחיות שניתנו לו מהמאבחן הדידקטי, על מנת לתת לילד תמיכה מיטבית. במרכז ניצנית  פועלים גם מספר מורים מנוסים להוראה מתקנת.

במקרה של חשד להפרעת קשב וריכוז, רק פסיכיאטרים ונוירולוגים רשאים לתת אבחנה סופית של הפרעת קשב וריכוז,על פי חוק. עם זאת, מאבחן דידקטי יכול לזהות חשד לקשיי קשב וריכוז כאלו. במקרה כזה, ימליץ המאבחן על אבחוני קשב וריכוז ועל התייעצות עם אנשי מקצוע המתמחים בתחום זה.

האבחון הדידקטי אינו מאפשר זיהוי של גורמים נפשיים שעלולים להשפיע על מצבו הלימודי של הילד. אבחון פסיכו דידקטי הוא אבחון מקיף יותר, המתבצע על ידי פסיכולוג מומחה, אשר משלב בין מבחני האבחון הדידקטי לבין מבחנים פסיכולוגיים המעריכים גם מגוון של תחומים רגשיים שונים הנוגעים למיומנויות חברתיות, דימוי עצמי ועוד....

 

כתבו אלינו דוא"ל, כדי להתייעץ ולקבל פרטים נוספים לגבי אבחון דידקטי.

.

 

 

כל הזכויות שמורות למרכז ניצנית© . 2014 , קיבוץ הסוללים.

דוא"ל: info@nitsanit.co.il            טלפון:04-6560966

פקס: 077-4448784